To panda or not to panda, that is the question

Pandabeertjes fascineren mij (en zeker niet à-la-schattig). Om een voorbeeld te geven, panda’s worden in het wild 10-15 jaar oud en zijn vanaf 6 jaar vruchtbaar. Vrouwelijke pandabeertjes zijn slechts eenmaal per jaar vruchtbaar, dus hebben in totaal slechts 5 tot 10 kansen om zich voort te planten.

Dat er hoop is op het voortbestaan van pandabeertjes, komt doordat wij mensen daar heel veel energie in stoppen. Zo worden ze kunstmatig geïnsemineerd, baby-pandabeertjes worden in couveuses verzorgd en mannelijke pandabeertjes worden zelfs getraind om lang genoeg op hun achterbenen te kunnen staan om het te kunnen doen! En wij mensen doen dit allemaal om de pandabeer te kunnen behouden, terwijl hij dit al bamboe-etende allemaal lekker over zich heen laat komen.

Dat typische slachtoffergedrag vinden we in mensen vaak heel irritant (moet jij niet eens wat meer controle over je leven nemen?), maar we accepteren het blind van die schattige, maar blijkbaar weerloze pandabeertjes.

En ik dan: altijd achter het stuur?

Ik moet toegeven dat ik deze stijl van leven zelf ook wel eens hanteer, als het bijvoorbeeld tijd is om de zorgverzekering te kiezen. Ik kan daar geen energie voor opbrengen en laat de keuze dan ook fijn over aan de echtgenoot. Want dat is de keerzijde van het fijne, verzorgde leven van de pandabeertjes. Ze hebben zelf verder niets in te brengen: het overkomt hun allemaal. Pandabeertjes zullen kindjes maken, want wij hebben besloten dat ze niet mogen uitsterven.

En hoe zit het bij jou: zit er een panda in jou?

Hoe aantrekkelijk vindt jij de pandastijl of bepaal je je eigen stijl? Laat jij je leidinggevende je doelstellingen bepalen? Je vrienden je agenda? Je kinderen bepalen wat er op tafel komt? Of beperk je de panda in je leven en kies je ervoor een powerwoman te zijn?

Onze missie is om pandagedrag steeds meer af te leren (dus volgend jaar toch echt zelf verdiepen in zorgverzekeringen, *zucht*) en steeds meer een powerwomen te worden. Doe je mee? Volg onze blog en laat je inspireren. Om op de hoogte te blijven, schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *